أكبر خمس علامات ان شركتك محتاجة تبدأ استخدام نظام erp


مراجعة الحسابات في أخر الشهر بتكون صعبة جدا؟ أغلب تنبؤاتك بالمبيعات بتكون مبنية على تخمين مش على معلومات حقيقية؟ مش بتقدر تسيطر على حجم الاوردرات أو رضا العملاء؟ معدكش أي خليفة عن الحاجات اللي في المخزن؟ ومعلومة زي دي هيكون صعب عليك تعرفها؟ لو الكلام ده وصف لشركتك أو وضع شركتك أسوأ، انت كده محتاج تبدأ استخدام نظام ERP ضروري.

ولأن كل شركة مختلفة ومتميزة عن غيرها من الشركات، فمنقدرش نحدد عامل معين بيدل على ان شركتك محتاجة تبدأ استخدام نظام ERP حالا! لكن الشركات اللي بتحقق أقصى استفادة من استخدام نظام ERP هي اللي بتكون في الأصل بتعاني من المشكلات اللي ذكرناها دي. فلو شركتك بتعاني من نفس المشكلات اللي ذكرناها يبقى دي دلالة ان شركتك محتاجة تبدأ استخدام نظام ERP. كمل قراية علشان تعرف أكبر خمس علامات هتدل ان شركتك محتاجة تستخدم نظام ERP.

1- بتستخدم برامج كتير لعمليات مختلفة:

خد وقتك في التفكير عن ازاي الناس اللي شغالة في شركتك بتسجل المعلومات بتاع الشغل وتتابعها، هل المحاسبين بيستخدموا نظام واحد للمصروفات والايرادات؟ وبالنسبة للمبيعات هل بيستخدموا برنامج تاني علشان يسجلوا عمليات الشراء بتاع العملاء؟
لما بتستخدم برامج مختلفة وكل واحد منهم بيشتغل بشكل منفصل، ده ممكن يبوظلك سير الشغل خالص، خصوصا لو شركتك المفروض ان يكون في ترابط بين المبيعات والتصنيع والحسابات بشكل قوي ومباشر. مثلا لو المعلومات اللي عندك بتوصل من المبيعات غلط أو مش بتوصلك معلومات من قسم المبيعات خالص، ده هيخلي عملية معرفة ايه الاصناف اللي لسه موجودة في المخزن وكميتها قد إيه عملية صعبة جدا.
انك تبدأ استخدام نظام ERP هيبدأ يربطلك كل الانظمة الفرعية اللي عندك ببعضها من خلال قاعدة بيانات واحدة. وده هيخلي مصدر معلوماتك موحد دقيق على مدار الساعة. نظام ERP بيجزأ المعلومات المعقدة بشكل يساعد الادارة انها تاخد قرارأت أدق وأسرع وتركز على انها تكبر حجم البيزنس.


2- مش بتقدر توصل لمعلومات البيزنس بتاعك بسهولة:

لو حد سألك عن متوسط هامش المبيعات بتاع شركتك؟ ممكن تاخد وقت اد إيه علشان تعرف؟ طب بالنسبة لمؤشرات الأداء؟ زي المبيعات اليومية؟ لو شركتك من النوع اللي بعتمد على أنظمة مقفولة أو بتحتاج انها تتعدل يدويا كتير؟ ساعتها هتضطر تستنى كتير.
سرعة البيزنس بتاعك ممكن تزيد لأضعاف، بمعنى ان اللي شغالين في الشركة بتاعتك هيقدروا يوصلوا للمعلومات المهمة، والمدراء ممكن يستعرضوا المعلومات اللي محتاجينهم ببساطة وفي أي وقت. وباقي العاملين يقدروا يوفروا معلومات تساعدهم على انهم يكملوا شغلهم بفعالية. مثلا: أفراد المبيعات عندك المفروض يكونوا متابعين العملاء وحالتهم علشان يقدروا يبيعوا لهم تاني أو يخلوهم يجددوا الاشتراك مثلا.

تقدر تكمل وتعرف باقي الخمس علامات من هنا:
http://blog.elmeyasoft.com/استخدام-نظام-erp/